Transportstyrelsen skandal

transportstyrelsen skandal

Känslig information från Transportstyrelsen kan ha läckt till utlandet när dataföretaget IBM skulle överta hanteringen av myndighetens datadrift Media rapporterade den 6 juli att Transportstyrelsens tidigare generaldirektör, Maria Ågren, hade fått ett strafföreläggande och att hon, sedan hon lämnat sitt uppdrag i januari samma år, hade brottsutretts för att ha röjt sekretessbelagda uppgifter som hotade rikets säkerhet. Drygt en vecka senare tilltog medias granskning. Transportstyrelsen har skakats om rejält sedan det stod klart att känslig information från myndigheten läckt till utlandet.

Transportstyrelsen skandal - jag och

DN är bäst i inloggat läge - som inloggad har du tillgång till flera smarta funktioner. Hur sköttes hanteringen av uppgifterna? Klicka på knappen nedan. I en utredning av Riksrevisionen uppmanades svenska myndigheter att köpa mer av sin IT externt. Detta vet vi om regeringens agerande:. Du följer nu ämnet:

Transportstyrelsen skandal Video

SÄPO-chefen Anders Thornberg om händelseförloppet kring Transportstyrelsens IT-skandal